torsdag 24 februari 2011

Modesty Blaise!

Jahapp, kände att aktiviteten här på vår alldeles egen blogg inte var alltför hög, så jag tänkte göra ändring på det!

Jag har läst ett seriealbum som heter Modesty Blaise nr 10, skriven av Pete O'Donnell och tecknad av Enrique Badia Romero.
Bilderna är stilrena, i svartvitt. Detta trodde jag skulle bli tråkigt, men i övrigt är bilderna aå detaljerade och välgjorda att avsaknaden av färg helt glöms bort!



Vi får följa agenten Modesty och hennes vapendragare Willie i deras närkamper med diverse kriminella organisationer.
Modesty är stenhård, snabbtänkt och extremt skicklig på de flesta kampsporter.
Hon är forna ledaren av "The Network" ett av världens största gangstersyndikat, numera har hon dock beslutat sig att arbeta "på rätt sida lagen" och hennes arbetsgivare är The British Secret Service.

Det anspelas mycket på sex i serien, både med hjälp av fina, detaljerade illustrationer och repliker i manuset.
Ändå är Modesty Blaise en riktig hyllning till feminismen och nytänkande för att vara skriven på 60-talet. Motståndarna kan ibland underskatta Modesty på grund av hennes kön och utseende, men oftare darrar de hårdhudade gangstrarna av skräck när Modesty's namn nämns.
  Självklart är Modesty plågsamt vacker och sexig, annars kan man ju inte vara kvinnlig superhjälte, dock är det inte fokus på hennes kropp eller kön i första hand.
Primärt är hon den skräckinjagande superskurken, kampsportsgeniet som alltid finner smarta lösningar på svåra problem.


Hon har ett brett kontaktnät, de affärskontakter hon har tycks ha problem att neka henne något, så hon får snabbt och effektivt sin vilja fram. Dessa kontakter gör henne mycket mäktig och hon är ökänd bland skurkar över hela världen.
När det kommer till kärleksrelationer så framgår det att Modesty har MYCKET sex, med många olika män.
Detta är dock bara bakgrundsstoff och framställs utan att för en sekund insinuera att detta vore fel, lösaktigt eller "slampigt".

Mannen som ständigt återkommer i Modestys liv heter Willie Garvin
 Modesty och Willie tycks ha ett närapå telepatiskt band knutet till varandra, vilket hjälpt de båda ur flera kniviga situationer.
Deras relation förvirrade mig i början, jag utgick från att de var ett kärlekspar eftersom de relaterade till varandra på ett mycket ömt och fysiskt sätt, samt att Willie aldrig kallar Modesty för något annat än "Prinsessan"... Senare inser jag att oavsett hur mycket dessa människor älskar varann, så är det en platonisk kärlek.
Även detta är en uppfriskande aspekt i en serie som i övrigt fokuserar mycket på sex, att låta en attraktiv man och en attraktiv kvinna BARA vara vänner.

I första avsnittet hamnar Modesty i rejäl knipa och blir räddad i sista stund av sin kära Willie.
Detta frustrerade mig och jag dömde snabbt ut boken "Jaha, den starka kvinnan var trots allt svag och i behov av att bli undsatt av MANNEN till sist". När jag senare läser vidare sker exakt motsatt situation, det blir Modesty som får rädda Willie på ett stilfullt sätt! (Och då inser jag att jag tagit fel i mitt första antagande...)

BEHÖVER JAG ENS SKRIVA VAD JAG TYCKER OM DEN HÄR BOKEN?!
Jag störtälskar Modesty, verkligen! Rekommenderar henne varmt! Jag blev otroligt positivt överraskad när jag började läsa detta album, eftersom jag bara gick till biblioteket och tog en bok på måfå...
Jag hade inte hört talas om Modesty Blaise innan, även om namnet kanske klingade bekant, så jag blev VERKLIGEN glad och kunde inte sluta läsa!

Ha det så bra nu klassen, ser framemot att läsa vad ni har läst om! :)
Chaaaråååå bloggen! / Felicia

2 kommentarer:

  1. Haha Felicia, det verkar som en serie som passar som hand i handske för dig!

    SvaraRadera
  2. Kul med den feministiska profilen!

    SvaraRadera